Enhedslisten i budgetforlig

I Sorø valgte Enhedslisten at gå sammen med de borgerlige partier, om at sætte rammerne for kommunens økonomi i budgetforlig 2015. Det er en anderledes politisk konstellation for partiet, men der er blevet givet og taget begge veje. Borgmester Gert Jørgensen spurgte om ønsker til budgetforhandlingerne fra alle partier i byrådet. Enhedslisten spillede ind med en fattigdomsundersøgelse, en borgerrådgiver og ønskede desuden en særlig indsats i landområderne.

Landspartiet havde ikke på forhånd aftalt en fælles holdning med et kollektivt nej til borgerlige partiers udspil til budget i kommunerne. For situationen ude i kommunerne er forskellig, både økonomisk og politisk. I Sorø sagde vi således ja tak til borgmesterens budgetforslag, fordi det for det første tog alle partiets fremsatte ønsker med i budgettet og samtidig forlængede ordningen med hjerneskadekoordinatoren. For det andet var der i budgettet sat stop for flere nye nedskæringer, hvor Enhedslisten allerede havde aftalt en nedre smertegrænse

Ved at gå med i budgetforliget 2015 har vi altså sikret os: At der ansættes en borgerrådgiver; at der udarbejdes en fattigdomsundersøgelse; at hjerneskadekoordinatoren fortsat er ansat; og at der kommer fokus på bosætningsalternativer også i landzonerne i Sorø kommune.
Endelig er der tiltag i budgettet, som skal give bedre offentlig trafik mellem Sorø og Stenlille og forbedringer for kultur og idrætslivet, noget Enhedslisten naturligvis gerne bakker op om. Der er dog ting i budgetforliget, som vi ikke er vilde med. For eksempel udsættelse af planlagte cykelstier; fjernelse af erhvervsvirksomhedernes dækningsbidrag og belysning om natten. Situationen var dog, at uanset hvad ville budgettet blive blåt. De blå har et solidt flertal.

Borgmesteren lagde dog op til en åben proces omkring budgetforhandlingerne og udtrykte ønske om et bredt forlig. Det gør borgmestre ofte. Men S og SF ønskede fra start ikke at deltage i denne proces. Enhedslisten i Sorø så anderledes på dette.
Havde vi stået sammen, ville vi måske have kunnet presse mere igennem, end det vi kom igennem med alene. Vi i Enhedslisten synes dog, at vi har fået meget med det ene mandat, vi pt. har at gøre godt med.

Grethe Kistrup Møller, byrådsmedlem for Enhedslisten
Helene Lund Rasmussen, Enhedslisten